Mobipolis: krachtig hulpmiddel bij gebiedsontwikkeling

Gebiedsontwikkeling is vaak een complex spel met veel spelers: van bewoners tot ontwikkelaars en van beleidsmakers tot bestuurders. En ieder heeft z’n eigen belangen. Hoe breng je die werelden bij elkaar? Bij CROW vonden ze een verrassend effectief antwoord: Mobipolis, een serious game die zorgt voor meer inzicht, betere samenwerking en slimmere besluiten.

Wilma Slinger

Waarom een spel?

Wilma Slinger, projectleider bij CROW, zag in de praktijk iets opvallends: “De kennis ís vaak wel beschikbaar, bijvoorbeeld bij CROW, maar vindt z’n weg niet altijd naar het beleid. De echte uitdaging zit in het creëren van een gedeeld beeld van de opgave. Iedereen kijkt met een andere bril – en dat maakt het vaak lastig om echt samen te werken.”

Spelend leren: hoe werkt dat dan?

“Presentaties of workshops beklijven vaak niet,” legt Wilma uit. “Mobipolis werkt anders. In het spel vertegenwoordigt elke deelnemer een specifiek gebied en moet keuzes maken over mobiliteit, bereikbaarheid en ontwikkeling.

Die keuzes hebben gevolgen – ook voor anderen aan tafel. Dat zorgt voor echte interactie, en dus voor dialoog.” De game gaat uit van het STOMP-principe: eerst Stappen, dan Trappen, daarna Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en pas als laatste de Privéauto. “Maar de kern is: mensen ervaren zélf dat keuzes die in hun eentje logisch lijken, vaak onhandig uitpakken als je het grotere geheel bekijkt,” zegt Wilma. “Dat levert inzichten op die je in gewone overleggen zelden krijgt.”

Wat levert het op voor beleidsmakers en bestuurders?

Voor ervaren beleidsmedewerkers is het spel een eye-opener, merkt Wilma. “Ze worden uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken. Bij een sessie in Dordrecht, rond de ontwikkeling van het Maasterras, zagen deelnemers direct hoe hun keuzes doorwerkten in het grotere systeem. Dat leverde nieuwe ideeën op voor stakeholdermanagement én voor de manier waarop ze hun proces inrichten.”

Past dit in bestaande beleidsprocessen?

“Zeker,” zegt Wilma. “Mobipolis is geen vervanging, maar een aanvulling. Juist omdat het een neutrale setting biedt, komen inhoudelijke discussies vaak beter op gang dan in traditionele overleggen. En in de reflectiesessie achteraf vertalen we die inzichten meteen naar de praktijk.” (misschien kan je hier nog een concreet voorbeeld noemen?)

Wat heb je nodig om hiermee aan de slag te gaan?

Het spel vraagt wel om serieuze inzet. “We bieden Mobipolis alleen aan met professionele begeleiding,” benadrukt Wilma. “Het is geen standaardproduct dat je even uit de kast trekt. Maar het past goed in bestuurlijke agenda’s: een sessie duurt ongeveer 90 minuten. En we kunnen het aanpassen aan verschillende situaties.”

Breder inzetbaar dan alleen mobiliteit

De aanpak blijkt ook goed te werken voor andere thema’s, zoals brede welvaart. “Het idee van ervaringsgericht leren in een complex systeem is universeel toepasbaar,” zegt Wilma. “En juist voor bestuurders en senior beleidsmakers is het waardevol: het geeft toegang tot impliciete kennis en stimuleert nieuwe manieren van samenwerken.”

Ook interesse?

Wilma: “We starten altijd met een intakegesprek om te kijken of het past bij de beleidsvragen of projecten waar een gemeente mee bezig is. Het doel is om strategische denk- en daadkracht te versterken.”

Meer weten over serious gaming en beleidsontwikkeling?

Kijk op www.crow.nl of download de factsheet met achtergrondinformatie over Mobipolis en de methodiek.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op gnmi.nl