Toepassen STOMP – voor duurzame gebiedsontwikkeling

Handreiking van CROW rond het ontwerpprincipe STOMP. Volgens het ontwerpprincipe STOMP kijk je eerst naar Stappen en vervolgens naar TrappenOpenbaar VervoerMobility as a Service (MaaS) en ten slotte naar de Particuliere auto. Het ontwerpprincipe STOMP is een praktische vertaling van uitgangspunten voor duurzaame gebiedsontwikkeling.

In deze publicatie worden geïnteresseerde partijen meegenomen in de een aantal praktijkervaringen met het toepassen van STOMP op gebiedsniveau en de daaruit geleerde lessen. Toegelicht wordt wat STOMP inhoudt en welke stappen worden doorlopen worden bij het toepassen ervan op gebiedsniveau. Aan de hand van twee casussen (in Amersfoort en Zwolle) worden concrete resultaten voor (fictieve) STOMP-plannen getoond. Verder geeft deze brochure antwoord op vragen zoals: Wat zijn de leerpunten en aandachtspunten bij het toepassen van STOMP? Waar moet in het ontwerpproces in het bijzonder rekening mee worden gehouden? En waar ontbreekt eigenlijk nog voldoende kennis?

Achtergrond

Kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers krijgen bij STOMP een prominentere plek in het straatbeeld. Dit komt de leef- en verblijfsomgeving ten goede, wat mensen stimuleert om vaker te voet of met de fiets te gaan en elkaar meer te ontmoeten. Lopen en fietsen neemt veel minder ruimte in dan ov en auto, waardoor er meer ruimte is voor andere opgaven zoals klimaatadaptatie, waterberging en groen. Ook is de CO2-footprint van langzaam verkeer kleiner dan van gemotoriseerd verkeer.  

Naar publicatie:
• Toepassen STOMP- voor duurzame gebiedsontwikkeling (downloadpagina)

Gegevens van deze publicatie
Publicatiedatum
19-04-2022
Uitgever
CROW
Fase
Ontwerp en inrichting, Programmeren, Strategie en beleid
Thema
Mobiliteit, verkeer, logistiek