Deze handreiking van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) geeft praktische ondersteuning aan gemeenten en Charge Point Operators (CPO’s). De handvatten zijn voortgekomen uit praktijkervaringen van gemeenten en CPO’s. Verder geeft de handreiking inzicht in de afwegingen, keuzes en benodigde afspraken (minimale eisen en beleidsspecifieke eisen) voor het realiseren van een laadplein voor personenvervoer in de openbare ruimte. De afspraken zijn eenduidig, sluiten aan bij (inter)nationale standaarden en zijn in grote mate aanvullend op
de bestaande wet- en regelgeving.
De handreiking dient als:
- Leidraad en stappenplan bij de realisatie van een laadplein;
- Uitgangspunt om overeenkomsten aan te gaan en contracten af te sluiten;
- Inspiratie om beleid voor laadpleinen te ontwikkelen;
- Startpunt voor onder andere toekomstige aanbestedingen en
vergunningverlening.
Voor wie is deze handreiking bedoeld?
De primaire focus ligt op het realiseren van publieke laadpleinen. De handreiking is daarom voornamelijk gericht op gemeenten. Daarnaast kunnen de vereisten van toepassing zijn op private laadpleinen en ook CPO’s ondersteuning bieden.
Achtergrond
Het aantal elektrische auto’s groeit snel, en daarmee ook de laadbehoefte. Zeker in stedelijke gebieden waar reguliere, individuele laadpalen niet meer voldoen aan de laadvraag, kunnen laadpleinen een adequate oplossing zijn om invulling te geven aan de behoeften van de EV-rijder.
Dit is de tweede versie van de Handreiking Laadpleinen van NKL. In 2019 was een laadplein nog een innovatieve oplossing, inmiddels is het een bekend fenomeen. Zo zijn alleen al binnen de Proeftuin Slimme Laadpleinen in de afgelopen twee jaar meer dan veertig laadpleinen gerealiseerd. De lessen en ervaringen van de afgelopen jaren zijn in deze nieuwe versie van de handreiking meegenomen.
Naar publicatie:
• Handreiking realisatie laadpleinen (pdf)