Strategie en beleid
mobiliteit, verkeer en logistiek
Analyse van de situatie
Het ontwikkelen van een effectief mobiliteitsbeleid begint met een scherp inzicht in de bestaande of toekomstige situatie en mobiliteitsbehoeften. Door de modal split van de regio (personenmobiliteit en voor logistiek) en de bereikbaarheid van essentiële functies in kaart te brengen, wordt duidelijk welke aanpassingen nodig zijn in de mobiliteitstransitie. Daarnaast is het noodzakelijk om overzicht te hebben in de bestaande plannen en programma’s die effect hebben op het mobiliteitssysteem van de stad of regio. Er zijn diverse data-dashboards beschikbaar die hier inzicht in verschaffen zoals de RMP-monitor en bijbehorende rekentool, Staat van de mobiliteitstransitie, Staat van de deelmobiliteit, Staat van het OV en de Atlas van de Auto.
Gezamenlijke visie
Tijdens het opstellen van beleid en strategie, is het van belang om belangrijke stakeholders in beeld te hebben. Denk hierbij aan partijen waarmee samengewerkt kan worden bij het verminderen en verduurzamen van verplaatsingen, zoals, projectontwikkelaars en aanbieders van OV of Deelmobiliteit. Een serious game als Mobipolis kan ingezet worden als instrument om te leren over eigen belangen heen te kijken om tot een goede strategie te komen.
Hierna kan gewerkt worden aan een gezamenlijke visie op een duurzaam mobiliteitssysteem. Wat is de visie op het STOMP-concept, Deelmobiliteit, Smart Mobility en Inbreiding? Aan deze visie kunnen doelstellingen en succesindicatoren worden gehangen. Er zijn diverse handreikingen en brochure die je hierin op weg helpen of meer informatie geven. Daarnaast is er de Waardenkaar Mobiliteit een analyse tool die de variëteit aan opvattingen over mobiliteit beter te begrijpen en in beeld te brengen.
Integrale aanpak
Om de doelstellingen vervolgens te behalen, wordt op hoofdlijnen een strategie voor een integrale aanpak van ruimte en mobiliteit opgesteld. Hierbij ligt de nadruk op nabijheid en verdichting: voorzieningen zoals winkels, scholen en gezondheidszorg moeten binnen loop- of fietsafstand bereikbaar zijn, in lijn met het concept van de 15-minutenstad. Dit versterkt actieve mobiliteit en maakt een gezondere, inclusieve stedelijke leefomgeving mogelijk zonder afhankelijkheid van de auto. De strategische inzet van mobiliteitshubs in de nabijheid van OV-knooppunten helpt daarbij om autobezit te verlagen en bereikbaarheid te vergroten. Een strategie voor elektrificatie en een robuuste laadpaleninfrastructuur is essentieel om het gebruik van elektrische voertuigen te ondersteunen, wat een flinke belasting vermindert voor het milieu en aansluit bij doelstellingen voor CO2-reductie.
Inspiratie
- Dordrecht – Samen bereik je meer met Mobipolis
- ‘Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse’
Publicaties en hulpmiddelen
- RMP Monitor + Databank
- De Staat van de Mobiliteitstransitie
- Staat van de Deelmobiliteit
- Atlas van de Auto
- Mobipolis
- Waardenkaart Mobiliteit
- Brochure Mobiliteit en omgevingswet
- Handreiking Toepassen STOMP
- Handreiking Naar een duurzame stad: focus op mobiliteit
- Handreiking Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling
- Handreiking Duurzame Gebiedsontwikkeling en Logistiek
- Wegwijzer Mobiliteitshubs
- Rapport De Hub als link tussen hoofdwegennet en duurzame stedelijke mobiliteit
Klik hier voor een totaaloverzicht van alle publicaties rond strategie en beleid voor dit thema